Mindent a szemnek és a fülnek - Roland VR-120HD

Mindent a szemnek és a fülnek - Roland VR-120HD

RSS   AUDMAX   2023-10-19 00:00   2023-10-19 18:50

 

 

Minden jel arra mutat, hogy streamelt tartalmakat mára már többet nézünk mint TV csatornákat, többek között a választék, a kényelem és a reklám-mentesség lehetősége miatt is. Nem az óvatosság vezérel minket, hanem mára akkorára nőtte ki magát a streamelés világa, amely képes felváltani és megreformálni eddigi tévézési szokásainkat a világhálón böngészhető végeláthatatlan tartalomkavalkádból.

 

 

Ne csodálkozzunk hát azon, ha a streamelés a fogadó oldal mellett a tartalomgyártók oldalán is egyre nagyobb teret hódít. Így történt, hogy a Roland ProAV kínálatában megjelenhetett a VR-120HD Direct Streaming AV keverőpult. V-160HD nevű elődjével sem kellett szűkölködnie a felhasználóknak effektek és csatornaszám terén, de a nemrég megjelent zászlóshajó funkcióit végigolvasva végképp nem marad hiányérzetünk.

 

VR-120HD
    

Aki már dolgozott annyit Roland videópultokkal, hogy a logót és a gombokat látva elfogja egy régi ismerős érzés, az most sem fog csalódni, néhány bemelegítő potitekerés és gombnyomkodás után olyan rutinnal fogjuk megtalálni a keresett és újként kapott funkciókat, mintha csak egy régen megszokott Roland pulton dolgoznánk most is. Persze a VR-120HD megannyi dologban eltér elődeitől, de ismerkedni is jobb úgy, ha vannak megszokott jegyek, amik mentén felfedezhetjük az újakat.


 Kezdjük azzal, amit először meglátunk kibontáskor: a kezelőfelülettel. Roland AV keverőpultokon már sok éve a bal oldali audióra és jobb oldali videóra felosztott panel a megszokott irány. A nyolc plusz egy Main tolópotit sorakoztató audio részleg a szokásos Mute és Solo mellé Setup feliratú gombokat is kapott minden fizikai csatornához, illetve tekerőpotival állíthatjuk a megfelelő Gain szintet is. Sok csatorna egyidejű kezeléséhez hasznos funkció az Auto Mixing, itt pedig nemcsak automatizált keverésről van szó, hanem ki is tudunk jelölni prioritással kezelt csatornákat, amiknek előtérben kell maradniuk, és a többit fogja a pult szintben hozzájuk igazítani, hogy így is kiegyenlített mixet kapjunk eredményül. Eddig nagy változatosság nincsen, de a fotókat látva biztosan mindenkinek szemet szúrt a nyolc színes soundpad a pult bal felső sarkában. És bizony, ezek már a podcast irányt hivatottak első pillanattól szolgálni, ugyanis programozható hangeffekt gombokról van szó, amikkel már megannyi podcast keverőn szembetalálhattuk magunkat. Élő adásokat hivatott levezényelni a VR-120HD, és a mai felhasználók által támasztott igények között ott van az első sorban a podcast műsorok szerkesztése és streamelése is. Nos, ezekkel a soundpadekkel nemcsak effekteket, de előre rögzített hangfelvételeket is be tudunk játszani, például egy bejelentést, visszaszámlálást vagy zenés szignált is. Ez már teljes mértékben az operátor fantáziájára van bízva.


    A hangeffektek mellett egy másik változás is hamar fel fog tűnni mindenkinek. Mivel ez a pult már sokféle kijárat szimultán kiszolgálására hivatott, magától értetődő, hogy az Aux, Usb és Stream kimenetekre egymástól független jelszinteket tudjunk küldeni. A pult MAIN hangerő potméterétől indulva, sötétebb színnel jelölve el is különül a kivezérlésjelző és mellette az a pár poti, amivel beállíthatjuk kimeneteinket, hiszen egy operátoros üzemeltetésnél a kényelmes és gyors kezelés kulcsfontosságú. Itt pedig muszáj megemlítenem azt a mátrixot, aminek segítségével Main és két Aux csatornánk jelét tudjuk összesen 3 audio és 8 különböző videokijáratunkra tetszőlegesen elküldeni, beleértve a Streamet is.
    Audio csatlakozásait tekintve 6 mono Jack/XLR kombó, és 2 stereo RCA bejáratot, illetve 4 mono XLR és 1 stereo RCA kijáratot biztosít nekünk a VR-120HD, ezeken felül pedig természetesen ott van az összes HDMI be- és kimenet hangsávja is, amelyekkel már összesen 42 csatorna felett rendelkezhetünk.

 

Sokoldalú


    A pult jobb oldalára áttérve elsőként biztosan a színes érintőkijelző ragadja meg a tekintetünket. Azonban a méret nem felvágás, szükség is van rá, mert jól láthatóan el kell férnie rajta tizenhat ki- és bemeneti videojelnek, ha épp Multiview nézetet választunk magunknak. Ezen felül pedig egy váratlan újítás is indokolja a 7” képernyőt. A Roland munkaállomásain már megszokhattunk a fekete alapon fehér betűkkel operáló, letisztult, logikus felépítésű menürendszert. Gyors kezelése és átláthatósága miatt nem feltételezem, hogy bárki panaszkodott volna erre az egyébként idejétmúltnak nevezhető megoldásra. Most azonban a Roland mérnökei szerint elérkezett a pillanat a változásra. A VR-120HD MENU gombjára rányomva egy, a már megszokott logikával, de alpontonként eltérő színkódokkal és vizuális elemekkel újragondolt menü fogad minket, amiben például az EQ beállításoknál is hatékonyabb munkát eredményez a frekvenciaskála és az általunk alakított görbék láthatósága.


    Videoeffekteknél egyidejűleg összesen négy darab ’Kép a képben’, illetve kettő DSK kulcsolás kombinációit tudjuk használni; Memory és Macro funkciók mellé pedig a V-160HD-nál már jól bevált Sequencer mód ismét a rendelkezésünkre áll, mellyel egy egész napos rendezvényt előre le tudunk minden apró képváltásával együtt programozni. Azt már nem is sorolom az újítások közé, hogy Bluetooth kapcsolaton keresztül ezt a keverőt is tudjuk ingyenes Roland Remote applikációnkkal távolról vezérelni, ami napjaink rendezvényeinél, főleg egyetlen operátoros kezelésnél szinte elvárt képessége egy ilyen eszköznek.
    Ha hirtelen szembesülünk ezzel a temérdek információval, nem biztos, hogy el tudjuk képzelni, hogyan lehet ennyi ki- és bemenetet logikusan elrendezni ilyen kis helyen, de a Rolandnak szerencsére sikerült. A korábban említett audio csatlakozók a felső pár centis sávban sorakoznak a pult hátulján, míg a videó forrásainkat és megjelenítőinket alattuk található sorba köthetjük be. Ide kaptunk még Tally/GPIO, vezérlőpedáloknak 6.3 Jack, illetve referencia jelnek SDI csatlakozókat is.

 

 


 Dual Streaming

 

Amikor úgy emlegetjük a VR-120HD-t, mint felmenőiből összegyúrt keverőt, akkor többek között az SDXC kártyára történő rögzítés lehetőségére, összesen 12 PTZ kamera vezérlésére és a LAN és USB kábelen történő szimultán streamelésre gondolunk. Utóbbinál pedig USB-C lévén már 60 FPS stream is elérhető lett!


    Elcsépelt lenne a „Sokat akar a szarka…” mondást úgy átfordítani, hogy „…és még mindig bírja!”, ezért ehelyett csak egy elégedett mosollyal nyugtázom, hogy a Roland ProAV részlege a kitűzött célokat még mindig kompromisszumok nélkül, megbízható eszközökkel tudja megvalósítani!

 

Zagyva Tamás
Audmax Kft.

 

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020