A Korg izgalmas megoldásai zenészek számára

A Korg izgalmas megoldásai zenészek számára

RSS   AUDMAX   2021-03-09 15:02

 

 

A sokunknak kedves cég az utóbbi években igen szimpatikus húzásokkal lepi meg a zenészeket: egyrészt csúcsra járatja hagyományosnak mondható workstation szériáját, másrészt igen izgalmas hangszerekkel lepi meg a sound design-ban vagy élő elektronikus performance-okban utazó zenészeket. Az elsőre az új Nautilus széria, az utóbbira az SQ 64 szekvenszer és az Opsix nevű új szintetizátor a példa.

 

 

Nautilus

A Kronos 2011-es megjelenése óta a Korg zászlóshajója; a 2014-ben megjelent legutóbbi széria óta sokan várják az új Kronost (a többiek meg elégedetten használják a meglévőt, melynek gigantikus tudása évekre való felfedezni valót kínál). A Korg 2021-ben sem tervez új Kronos szériát, itt van viszont a Nautilus, melynek tudása nemhogy eléri, de néha meg is haladja a nagytesót, az ára viszont jóval kedvezőbb annál.

A Nautilus már külalakjában is gyönyörű, e sorok írójának szívét megmelengeti a klasszikus M1-re hasonlító puritán, fekete ház, igaz itt egy óriási képernyő virít a hangszer közepén a kétsoros LCD helyett. 3 féle kivitelben dobják piacra, 61 és 73 súlyozott, valamint 88 kalapácsmechanikás billentyűzettel. Az előlap egyszerűbb, mint a Kronosé, pl. hiányzik a nyolc fader. Hiányzik még a Karma arpeggiator is, helyette egy egyszerűbb arpeggiator és egy drum track szerkesztő került bele.

A gyártó szerint ez a szinti rendelkezik a legtöbb presettel a valaha létezett összes Korg hangszer közül, és nyugodtan higgyünk is nekik: közel 500 MB-nyi preset memória és 14 beépített PCM bővítő hangszíneiben lubickolhatunk. A Nautilusba szinte mindent belepakoltak, amit eddig a Korg fejlesztői kitaláltak: összesen kilenc (9!) hanggenerátort kapott, ezek közül megújult az eddig is egyedülálló modellezési technikákat alkalmazó SGX-2 zongoraszekció. Van benne ezen kívül klasszikus elektromos zongorákat és jellemző effekt/erősítőket tartalmazó rész, jól ismert tonewheel orgona szekció, MS-20 alapú moduláris szintetizátor, vintage és modern szubtraktív szintetizátor, fizikai modellezéses és waveshapeing szintetizátor, és természetesen brutális sampler a felhasználói, a legendás Korg, és a rengeteg külső gyártó által készített hangszíneknek. Az egyes hanggenerátok hangszíneit kombinálhatjuk is egymással a Korgtól megszokott Program vagy Combination módokban, így tényleg elképesztő mennyiségű hangszín felett uralkodhatunk. Hogy ne vesszünk el a navigációban, a hangszer három kategóriába rendezi a hangokat: “Unique” a különleges, szokatlan, sound-design feladatok, “Current” a mai divatos zenei stílusok, és “Standard” a hagyományos hangszerelések számára.

A Nautilus természetesen nem csak egy stúdióban használható elképesztő hangbank, hanem egy rendkívül intuitív elő hangszer is. Ezt olyan funkciók segítik, mint presetváltáskor a hangszínek zökkenőmentes átúszása egymásba, a Dynamics tekerő, amivel rendkívül gyorsan beállíthatjuk a számunkra legkedvezőbb velocity beállítást, vagy a Set List mód, amivel összeállíthatjuk és rendszerezhetjük (akár szín szerint) a koncert alatt használt beállításokat.

 

 

A kezelőfelületet a Kronoshoz képest újratervezték, így egyszerűbb lett a funkciók elérése. Ha nem lenne elég az óriási, színes touch-screen és a fedélzeti kezelőszervek, akkor külső MIDI-kontrollert is csatlakoztathatunk a hangszerhez. Ha már csatlakozás: a sztenderdnek számító USB összeköttetés mellett találunk egy Ethernet csatlakozót is, ami meggyorsítja a nagyméretű hangminták utazását a Nautilus és a számítógépünk között.

Habár a legtöbben elköteleződtünk a nagyméretű számítógépes hangbankok mellett, egy Nautilus kaliberű hangszer azért elgondolkodtatja (főleg a koncertező) billentyűst, hogy kevesebbet kéne a fránya komputer előtt ülni, és helyette inkább zenélni, zenélni… Kíváncsian várjuk a kicsikét.

 

SQ-64

A kis SQ1 sequencer régi jó barátunk, minden moduláris rendszer kötelező darabja, ahogy mondani szoktam: minden jó háztartásba kell belőle (legalább) egy darab. A Korg most továbbgondolta a koncepciót, szerencsére fél szemmel kísérte a konkurens termékeket is, így azok hibáit kijavítva, előnyeiket pedig kiegészítve megalkotta a piac egyik legjobb hardver szekvenszerét. Az SQ64 minden kisebb stúdió vagy live act központja lehet, hiszen MINDEN ismert csatlakozási szabványt tartalmaz (MIDI, USB, CV-Gate), tehát szoftverek, analóg és digitális szintetizátorok és moduláris rackek vezérlésére egyaránt alkalmas, akár egyszerre is. A kezelőfelülete rendkívül intuitív, hangszerszerű, totális kontrollt biztosít három hangszer- és egy dobsáv irányítására. A négy sáv talán kevésnek tűnhet, de figyelem, itt négy teljesen valós időben kontrollálható sávról beszélünk: az SQ64 inkább előadói, mint kompozíciós eszköz. Természetesen semmi akadálya, hogy szinkronban más szekvenszerekkel, DAW-okkal, dobgépekkel együtt hajtsuk a cuccot, erre szolgálnak az analóg sync be-kimenetek, de MIDI szinkront is tud.

Hasonlóan a népszerű szoftver-kontrollerekhez, az SQ64 lehetővé teszi, hogy intuitív módon, az előlapon található padeken játszva vegyünk fel dallamokat és akkordokat élőben. A három hangszeres sáv egyenként 64 lépéses szekvenciák írását teszi lehetővé. A szekvenciák hosszát minden sávon külön-külön is beállíthatjuk, tehát semmi akadálya izgalmas poliritmikus kompozíciók írásának. Ezeket természetesen játék közben is állíthatjuk, ahogy egy csomó funkciót is, pl. a lejátszás irányát (előre, hátra, oda-vissza, véletlenszerű), a tempó felezését-duplázását, note-ok ki-bekapcsolását, stb.  A note-okhoz modulációs értékeket is rendelhetünk (pl. egy szűrő vezérléséhez), az aktuálisan beállított mennyiségeket a pad világításának erőssége jelzi. Hasonlóan zseniális funkció, hogy minden kimenethez tartozik egy LED, ami felvillan, ha az adott kimeneten valami információt küld ki a szekvenszer. Ez nagyban megkönnyíti a “ménemszól” kezdetű hibakeresést a stúdióban.

 

 

A gép kivitele remek, strapabíró fémházzal és masszív gumi gombokkal rendelkezik, nyilván a vehemens koncertező zenészekre gondolva. Ráadásul az ára sem lesz veszélyes, tehát valószínűleg, a kisöcsihez hasonlóan ez is minden jó háztartás kötelező kelléke lesz.

 

Opsix

Ahogy a bevezetőben említettem, rendkívül szimpatikus húzás a Korgtól, hogy egyformán fontosnak tartja a fejlesztést, és a hagyományok ápolását. Nem csak saját, remek hangszereik klónjain dolgoznak folyamatosan (pl. Wavestate), hanem más gyártók klasszikus modelljei előtt is rendszeresen tisztelegnek. Ilyen volt a nemrég megjelent ARP 2600 és Odyssey, a Buchla hagyományokat ápoló Volca Modular, és ilyen volt a Yamaha DX7 FM szintézisére épülő Volca FM is.

Az Opsixről régóta keringenek pletykák, a tavasszal kiszivárgott fotók alapján elégedetten dőltünk hátra: végre lesz a Volca FM után egy normális méretű DX7 klónunk (ami remek dolog, de nem különösebben izgalmas, főleg DX7 tulajdonosok számára). Szerencsére nem így történt: az Opsix, bár DX7 alapokon nyugszik, inkább a klasszikus hangszer továbbfejlesztésének bizonyul: egy sokféle szintézist használó, izgalmas digitális sound-design eszköz lett belőle! Nézzük tehát részletesen.

Kiinduló pontunk a klasszikus, 6 operátoros - 32 algoritmusos FM szintézis. Az Opsix már itt belecsap a lecsóba: a 32 gyári algoritmus mellett lehetőségünk van saját algoritmusok létrehozására is (ez az, amit oly sokan hiányoltunk eddig az FM szintikből), az operátorok pedig a szinusz mellett fűrészfog és négyszög hullámformát is tudnak. A hangszer ezen kívül rendelkezik többféle filterrel: az Opsix tehát nemcsak FM, hanenm egy 6 DCO-s analóg szubtraktív szintetizátor is! Ráadásul az operátorok nem csak FM, hanem Ring Modulator, Filter, Filter FM és Wavefolder módban is használhatók; az előlapon különböző színű LEDek jelzik, hogy éppen melyik módban vagyunk. A hangfaragás egyébként rendkívül intuitív módon zajlik a hangszeren, de ha nincs kedvünk programozni, akkor használjuk a Dice (dobókocka) funkciót, amivel véletlenszerűen generálhatunk hangzásokat.

 

 

Az Opsix modulációs lehetőségek széles tárházát kínálja: 3 LFO és 3 ADSR EG áll a rendelkezésünkre, ráadásul a jelút 12 pontban megszakítható; ezzel, és a fentiekkel együtt az Opsix túlzás nélkül nevezhető egy szabadon konfigurálható digitális moduláris szintinek. A sound design-ra a koronát a 20 effektet tartalmazó effektprocesszor teszi fel.

Az Opsix a Wavestate-hez hasonló gyönyörű, 3 oktávos házban kerül forgalomba. Az előlap színei a DX7-et idézik, a hangszer nagyon kompakt, könnyű, jól hordozható. Mind a hat operátor frekvenciáját és hangerejét saját kezelőszervekkel (potikkal és faderekkel) irányíthatjuk, így már a legkisebb beavatkozásokkal is teljesen más karakterű hangzásokat kreálhatunk valós időben. Az előlapon találunk még egy nagyfelbontású kijelzőt, mely oszcilloszkópként és spektrumanalizátorként is működik. Hab a tortán az arpeggiator és a 16 lépéses polifónikus step szekvenszer.

A szoftverhanszerek dömpingjének közepén felüdülés néha egy olyan “igazi” hangszerrel találkozni, aminek nemcsak súlya és szaga van, de ráadásul hangszerként kezelhető felülete, és olyan hangja, amiről minden plugineket állítgató zenekészítő álmodik - és sajnos csak álmodik. Kedves Korg fejlesztők: csak így tovább!

Borosi Gábor
Metropol Stúdió

Audmax.hu

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020