Új időknek új dalai szimfonikusokkal - Avid és L-Acoustics közreműködéssel

Új időknek új dalai szimfonikusokkal - Avid és L-Acoustics közreműködéssel

RSS   AUDMAX   2023-03-23 00:00   2023-03-22 12:42

 

 

2022. november 22. - Ady Endre születésének 145.évfordulója. Ennek apropóján indultunk november végén koncertturnéra a Lennék valakié – Ady szimfonikusokkal című produkcióval a Felvidékre és Erdélybe. Az egyik helyszín Nagyvárad, Ady városa volt.

 


Minden előadás teltházas ünnep volt, egy különleges belső utazás Ady verseivel és a bennük meghallott zenével. Utazás lelkünk legmélyebb bugyraiba, a szerelem, vágy, félelem, szenvedés, szenvedélyek hullámzásán át egészen a hazatalálásig, a halálig.  
Nem mindennapi volt a koprodukció: a zeneszerző, aki nagyzenekarra hallotta meg a dallamokat a versekben, margittai származású; a több mint 40 tagú szimfonikus zenekar tagjai a pozsonyi Szlovák Nemzeti Színház és a pozsonyi Capella Istropolitana kiváló zenészei voltak, a szólisták, a narrátor pedig fiatal felvidéki magyar tehetségek – énekesek, színészek voltak.

 


A mű zeneileg bonyolult, klasszikus zenei formák fúziója jazz, blues, időnként latinos zenei világgal, kihívás elé állítva karmestert, zenészt, énekest és hangmérnököt.  


Ez utóbbi szemszögéből vizsgálva a dolgokat a következő kihívásokkal szembesültem:
-    ugyan alapvetően szimfonikus mű, de a dalok sokszor inkább könnyűzenei stílust képviselnek,
-    a mű hangosítva, effektezve nyeri el végső formáját, azaz kvázi popkoncert hangnyomást kell produkálni, mindemellett az akusztikus megszólalást is „tiszteletben kell tartani”,
-    a színpadon elég nagy a zsúfoltság, közelmikrofonozásra nincs elegendő idő, marad a kottapultonkénti spot,
-    felvételre is dolgozunk, tehát törekedni kell a minőségi láncra.   
Így alakult ki az a hangtechnikai lánc, amelyben abszolút egymáshoz minőségben illő eszközök csatlakoztak egymáshoz, és így tudott létrejönni az a miliő, amelyben a színpadi alkotók különleges kiszolgálást kaphattak, hogy tudatosítsák, ők a legfontosabbak.


Mikrofonok, mikrofonozás
A hanglánc első elemeit felső kategóriás, kifejezetten szimfonikus zenekar mikrofonozására fejlesztett Schoeps és DPA mikrofonok alkották, innen is hálásan köszönöm a Delta Classic-nak. Úgy gondolom, hanzánkban nem kell őket bemutatni; Major Tiborék értik a dolgukat. Nagy szerencsémre a csapatból Libárdi Viktor csatlakozott hozzám, hogy megmutassa, hogyan kell „kesztyűs kézzel” mikrofonozni. Az MK4 kapszulás Colette rendszer szolgálta a teljes vonós és fúvós szekciót, az ütősök, illetve a szólisták DPA-t kaptak.
A zenekari mikrofonozás tehát pultonkénti spot alapon történt, ezért is volt kiemelten fontos az olyan mikrofonok használata, amelyek off-axis átvitele kiváló.

 


Keverőpult, keverés
Kézenfekvő volt, hogy az Avid S6L rendszer dolgozzon; a rendszer átvitele és szolgáltatásai kiválóan illeszkedtek a láncba.
A keverőpult bemeneti oldalon fogadta a mikrofonokat, majd minimális processzálással (LPF, HPF) küldte azokat a kimenetre. Pontosabban kimeneti buszokra, ugyanis itt jött el kicsit a mágia ideje. Egyrészről különböző hangszercsoporti effektezéssel, illetve a helyes „időmenedzsmenttel” buszok sokaságát emésztettük fel. Itt arra gondolok, hogy elsődleges célom volt a lehető legtermészetesebb ábrázolást létrehozni hangban, azaz egyszerűen fogalmazva megpróbálni a hangfalból ugyanakkor és lehetőleg ugyanabból az irányból megszólalni, mint ahogy azt megszoktuk egy akusztikusan megszólaló zenekarnál. Ehhez kellett megfelelő módon „összehúzni” időben a hangrendszert és a hangrendszerbe jelet adó mikrofonokat a távolságok függvényében, illetve többféle panoráma csoportba rendezve az L, R hangfalrendszerből is irányillúziót kelteni. Itt egyébként szerepe lesz magának a hangfalnak is később...
A látszólag bonyolult struktúrát a rendszer könnyen kezelte, nagyon gyorsan lehetett a változó helyszíneken a változó zenekari leülést kompenzálni.
Az S6L keverőrendszer az élő hangkeverésen túl frappánsan oldja meg házon belül a Pro Tools integrációt, így minden állomásról egyszerűen tudtam soksávos felvételt készíteni a két rendszer közötti kommunikációnak köszönhetően helyes adminisztrációval (session név, helyes felvételi csatornalista, automatikus patch stb.)

 


Hangfalrendszer
Tudtam, hogy az előadások helyszínei közepes méretű színházi és művelődési ház termei, hogy utazni kell, nincs sok idő az építésre, ezért valami nagyon jó minőségű, egyszerűen kezelhető hangfalrendszert volt célszerű választani. Az L-Acoustics SYVA tökéletes választás volt. A legfontosabb jellemzői, amelyek itt beváltak:
1.    nagy hangnyomásra képes, nagyon szépen, egyenletesen szól,
2.    vízszintes síkban 140°-os nyitása van a hangfalnak, tehát még L-R pozícióba kihelyezve is nagy területen lapolódnak át sugárzásban, ami az irányábrázolásban óriási segítség.
Ezen kívül nagyon szépen kontrollált nyalábja van függőleges síkban, így anélkül, hogy fölöslegesen gerjesztenénk egy terem légterét, szépen síkokra bontva lehet akár több szekcióra bontani egy földszint-páholy-erkély tagolású nézőteret egyszerűen azzal, hogy több pár SYVA hangfalat helyezünk egymás fölé. Tökéletesen működő, egyenletes lesugárzást kapunk szinttől függetlenül.

 

    

 

Monitorrendszer
Fontosnak tartottam, hogy a szólisták, a karmester, a billentyűs, a narrátor, akik támaszkodnak a technikai eszközökre, szintén olyan kiszolgálást kapjanak, amely segíti munkájukat. X12 típusú L-Acoustics hangfalak nyújtottak segítséget a szólistáknak, a narrátornak és a billentyűsnek. A karmesternek 5XT típusú L-Acoustics hangfalakat biztosítottam.

 


A soksávos hangfelvételnek köszönhetően azzal a keverési aránnyal, ahogy az az előző helyszínen történt, virtuális hangbeállást tudtam csinálni, így ellenőrizhettem a hangzást a tér különböző pontjain.
A hangfelvételekből hanganyag is készül, és bízom benne, hogy lesz még folytatás, és további helyszínekre jut el ez az egyedi hangzású előadás.
Valószínűleg több lehetőség, több út is létezik arra, ahogy megoldható egy ilyen jellegű produkció hangosítása. Igyekeztem minden oldalt, paramétert figyelembe venni – legyen az technikai, logisztikai, költségbeli stb. -, összehangolni elképzeléseimmel, és ezek alapján összeállítani a produkcióhoz méltó magas színvonalú hangtechnikai láncot.


Tisztelettel köszönöm mindazoknak, akik részt vettek a produkció technikai részének biztosításában!


Zenekar: a Szlovák Nemzeti Színház és a Capella Istropolitana zenészei - Pozsony
Karmester: Cseh Tamás
Szólisták: Mórocz Virág, Horváth Loretta, Tóth Károly
Narrátor: Szebellai Dániel
Zeneszerző: Pető Zoltán
Szervezés, menedzselés: Antal Ágota
Hangmérnök: Varga Krisztián
Stáb: Ambrusch Ferenc (G-Sound), Gricz Barnabás (G-Sound), Gricz Boldizsár (G-Sound), Libárdi Viktor (Delta Classic)
A dunaszerdahelyi koncert linkje: Lennék valakié - Ady szimfonikusokkal


Varga Krisztián
Audmax Kft.

 

 

 

Vissza a Hírek oldalra »


Képviselt gyártók, márkák

Az AUDMAX által képviselt kiemelt márkák, gyártók - ABC sorrendben. Bővebben...

Allen&Heath Appsys ProAudio Audiopole AudioPressBox Audio-Technica Avalon-Design Avid B&C Speakers DiGiGrid DirectOut Technologies Genelec GLAB Guitar Laboratory Green Hippo ITC INOUT Communication Systems Korg L'Acoustics Linea Research Panphonics Roland Professional AV Symetrix Tascam Trevis Audio Lab Vox Waves Williams Sound
HANOSZ
Az Audmax Kft. a HANOSZ tagja.
A Hangszeresek Országos Szövetségének fő célja az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának növelése és támogatása.
Széchenyi 2020